Loading...

Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Toepasselijkheid

1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, bestelling, en koop-verkoop van Producten en Diensten tussen Glaswerken Maasland en de Klant. Deze Voorwaarden gelden voor overeenkomsten - met in begrip van de handelingen voor het tot stand brengen van de overeenkomsten - voor het leveren van goederen en/of het verrichten van diensten en/of het tot stand brengen van een werk. Zij zijn ook van toepassing op eventuele aanvullende of vervolgovereenkomsten. Voorts zijn zij van toepassing op alle vormen van dienstverlening door (een werknemer van de) Glaswerken Maasland aan een (werknemer van de) Klant welke (enigszins) verband houdt met de hiervoor in de eerste zin genoemde overeenkomsten (zoals bijvoorbeeld het kosteloos verstrekken van technisch advies) Deze Voorwaarden gelden exclusief in die zin, dat specifieke bedingen en algemene voorwaarden van de zijde van Klant niet gelden, behoudens indien en voor zover zij schriftelijk en nadrukkelijk door Glaswerken Maasland zijn aanvaard. Een afwijkend(e) beding (voorwaarde) geldt overigens uitsluitend voor het geval de afwijking is overeengekomen. Alle tekeningen, afbeeldingen, catalogi, programmatuur (software) en andere gegevens, voor zover niet zijnde een handleiding of instructieboek als in artikel 4 bedoeld, die de Glaswerken Maasland aan de Klant ter hand stelt, blijven aan de Glaswerken Maasland toebehoren en dienen op eerste verzoek van de Glaswerken Maasland te worden teruggegeven. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming mogen genoemde gegevens niet worden gekopieerd of aan derden ter inzage worden gegeven
2. Glaswerken Maasland stelt deze Algemene Voorwaarden ter beschikking op haar website.
3. De Klant erkent en aanvaardt deze Algemene Voorwaarden. Deze Algemene Voorwaarden hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de Klant, behoudens uitdrukkelijk andersluidend schriftelijk akkoord tussen Glaswerken Maasland en de Klant.
4. Glaswerken Maasland behoudt zich het recht voor de onderhavige Algemene Voorwaarden te allen tijde te wijzigen door een nieuwe versie te publiceren op voormelde website. Elke bestelling die de Klant plaatst na de publicatie door Glaswerken Maasland van deze nieuwe versie impliceert de aanvaarding door de Klant met de laatst gepubliceerde versie.
5. Indien Glaswerken Maasland gedurende korte of langere tijd en al dan niet impliciet afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden heeft toegestaan, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht alsnog directe en strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden te eisen.

Artikel 2 – Aanbod en prijzen

1. Er wordt prijsvastheid gegarandeerd tot 1 maand na datum van de offerte, tenzij anders vermeld. De offerte is opgesteld in de veronderstelling dat de werken in één fase zullen gebeuren, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Bij latere opdeling der werken in verschillende fases, op vraag van de opdrachtgever, zal een supplement aangerekend worden.
2. Tenzij indien daarvan uitdrukkelijk zou worden afgeweken, zijn de door Glaswerken Maasland medegedeelde en/of gepubliceerde prijzen voor de Producten en Diensten steeds in euro (€) en exclusief BTW . Elke verhoging van het Btw-tarief in de periode tussen de bestelling en de levering valt ten laste van de Klant. De bestellingen worden gefactureerd tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht zijn op het moment van de aanvaarding van de bestelling
3. Glaswerken Maasland is niet gebonden door prijsvermeldingen die evident foutief zijn, bijvoorbeeld in geval van druk- of taalfouten. De Klant kan geen rechten ontlenen aan onrechtmatige prijsinformatie.
4. Glaswerken Maasland heeft het recht de prijs van de Producten te verhogen. De Klant wordt hiervan verwittigd middels de Bestelbon en op de factuur

Artikel 3 – Bestelling

1. Glaswerken Maasland maakt van elke bestelling een Bestelbon met een uniek bestelnummer op in tweevoud, waarvan de ene voor de Klant en de andere voor Glaswerken Maasland bestemd is.
2. Indien de Klant op afstand een bestelling plaatst en de bestelling wordt geleverd in diens handelszaak tijdens zijn afwezigheid, dan stemt de Klant er uitdrukkelijk mee in dat Glaswerken Maasland de Bestelbon voor de Klant in diens handelszaak achterlaat als bewijs van de op afstand geplaatste bestelling. Op de Bestelbon wordt dan genoteerd dat de Klant afwezig was bij levering.

Artikel 4 – Levering & Plaatsing

1. Glaswerken Maasland neemt de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht bij het in ontvangst nemen en uitvoering van de bestellingen. 2. De levering aan de Klant vindt plaats op het ogenblik dat de Producten fysiek ter beschikking worden gesteld aan de Klant op het door hem opgegeven adres dan wel op enige andere plaats voorafgaandelijk overeengekomen door Glaswerken Maasland en de Klant. Op dat ogenblik gaat dus ook het risico van verlies of beschadiging van de Producten over op de Klant.

Artikel 5 – Uitvoering

De Klant garandeert de vlotte en vrije toegankelijkheid tot de werf en garandeert dat de werken in veilige omstandigheden kunnen uitgevoerd worden door Glaswerken Maasland. Eventuele hulptuigen voor plaatsing of levering van de goederen zoals kranen, goederenliften, edm. komen ten laste van de Klant, ook als deze niet voorzien werden in een offerte. De Klant dient op eigen kosten elektriciteit en verlichting op de werf te voorzien, bij gebreke waaraan Glaswerken Maasland het recht heeft hetzij deze te voorzien op bijkomende kosten van de Klant, hetzij de uitvoering op te schorten. Wanneer de geplande uitvoering van de werken niet kan doorgaan door toedoen van de Klant, zal deze gehouden zijn de rechtstreekse en onrechtstreekse schade die Glaswerken Maasland daardoor lijdt, te vergoeden. De uitvoering van de werken wordt opgeschort door een onvoorzienbare en onvermijdbare gebeurtenis die zich buiten de wil van Glaswerken Maasland voordoet en die de verdere uitvoering van de overeenkomst tijdelijk onmogelijk maakt voor Glaswerken Maasland.

Artikel 6 – Factuur en Betaling

1. De betaling door de Klant aan Glaswerken Maasland voor de aankoop van een of meerdere Producten geschiedt als volgt: a. op het ogenblik dat de Klant de bestelling plaatst, brengt Glaswerken Maasland een voorschot van 30% van het totaal verschuldigd factuurbedrag in rekening. Dit voorschot is op dat ogenblik onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar door de Klant, bij gebreke waarvan er geen Bestelbon wordt opgemaakt, de uitvoering van de bestelling niet wordt gestart en de er met andere woorden geen koop-verkoop plaatsvindt. b. op het ogenblik dat Glaswerken Maasland de Producten ter beschikking heeft voor levering aan de Klant, brengt Glaswerken Maasland het saldo van 70% van het totaal verschuldigde factuurbedrag in rekening. Dit saldo is op dat ogenblik onmiddellijk verschuldigd en betaalbaar door de Klant.
2. Tenzij de factuur anders vermeldt, is zij binnen de 15 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van Glaswerken Maasland met IBAN nr. BE17 0019 2167 8821.
3. In geval van laattijdige betaling door de Klant, zijn nalatigheidsinteresten verschuldigd conform artikel 5, lid 1 van de Wet van 2 augustus 2002. Deze nalatigheidsinteresten beginnen van rechtswege te lopen vanaf de dag na de vervaldag van de verschuldigde factuur, en dus zonder de noodzaak van een voorafgaande ingebrekestelling. De nalatigheidsintrest bedraagt 15% per jaar en wordt gerekend tot op de dag der algehele betaling van de hoofdsom.
4. In geval van laattijdige betaling door de Klant, is Glaswerken Maasland tevens gerechtigd op de terugbetaling van de kosten tot invordering conform artikel 6 van de Wet van 2 augustus 2002. De buitengerechtelijke invorderingskosten bedragen 15% van de hoofdsom van de openstaande factuur. De gerechtelijke invorderingskosten zijn gelijk aan de werkelijk door Glaswerken Maasland gedragen kosten.
5. Een betaling wordt steeds aangerekend op de oudste openstaande factuur.
6. Bij niet betaling van de factuur kan Glaswerken Maasland, op kosten van de Klant de diensten van Gerechtsdeurwaarder inschakelen indien aan de voorwaarden is voldaan.
7. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

Artikel 7 – Conformiteit van de Producten

1. Glaswerken Maasland verbindt er zich toe de bestelde Producten en Diensten te leveren vrij van gebreken.
2. Indien de Producten en Diensten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de Klant, of gebreken zouden vertonen, dient de Klant de levering of de uitvoering van de Diensten op straffe van verval uiterlijk binnen de acht werkdagen schriftelijk te protesteren. Bij gebreke waarvan de Klant wordt geacht de levering en uitvoering van de Diensten onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast van voormeld schriftelijk en tijdig protest ligt uitsluitend bij de Klant.
3. Er is geen sprake van een gebrek aan overeenstemming en/of enig ander gebrek in de zin van dit artikel indien (i) het gebrek het gevolg is van ongelukken, nalatigheid of verkeerd gebruik door de Klant, of (ii) de Klant voorafgaand aan de levering op de hoogte was van dit gebrek of daarvan redelijkerwijze op de hoogte had moeten zijn, en daar niettemin heeft mee ingestemd.
4. Glaswerken Maasland is niet gehouden de Klant te vrijwaren voor verborgen gebreken die zij niet kende. Glaswerken Maasland wordt echter geacht de gebreken te kennen waarmee de Producten en Diensten behept zouden zijn, tenzij zij bewijst dat zij er geen kennis van had en evenmin redelijkerwijze van kon hebben.

Artikel 8 – Aansprakelijkheid

Glaswerken Maasland kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade aan personen, goederen (inclusief de Producten), dieren, diensten, enz., die op directe of indirecte wijze het gevolg zou zijn van de Producten, behoudens in geval van fraude of bedrog. Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waaraan er administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen betreft. Eventuele schade en boetes vallen integraal ten laste van de Klant. De Klant moet er zorg voor dragen dat de werf vlot bereikbaar en vrij is vóór de aanvang van de werken. Hij moet tevens zorgen voor een voorafgaande afgifte van de sleutel als de werf gesloten is. De werf moet door de Klant in het voordeel van Glaswerken Maasland gratis voorzien worden van water en elektriciteit. Noodzakelijke nivellering van het terrein en aandammingen zijn integraal ten laste van de Klant. Alle geleverde materialen blijven onze eigendom tot op het ogenblik van volledige betaling. De Klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van deze goederen. De Klant staat tevens in voor schade aan en vervreemding van ons materiaal dat zich op de werf bevindt. De Klant neemt voor dit alles een gegoede verzekering, ook tegen brand- en stormschade, dit alles in ons voordeel. De Klant zorgt voor een zorgvuldige stockering van de op de werf geleverde goederen en voor de beveiliging ervan.

Artikel 9 – Overmacht

Voor Glaswerken Maasland gelden als overmacht omstandigheden van feitelijke, juridische of andere aard, die - al dan niet voorzienbaar - buiten zijn schuld de tijdige nakoming van de overeenkomst verhinderen of bijzonder bezwaarlijk doen zijn. Als zodanige omstandigheden gelden onder meer: stakingen; bedrijfsbezettingen; productieonderbrekingen als gevolg van machinebreuk, storingen in toevoer van energie en water of brand e.d.; import-, export- en productieverboden en andere overheidsmaatregelen; transportbelemmeringen; tekortschieten van toe Glaswerken Maaslands en hulppersonen. Doet zich aan de zijde van Glaswerken Maasland een omstandigheid van overmacht voor, dan zal hij Klant hiervan met bekwame spoed in kennis stellen. Tenzij buiten twijfel is dat de overmacht toestand dertig volle werkdagen of langer gaat duren, worden de verplichtingen, waarvan de nakoming door overmacht wordt verhinderd of voor Glaswerken Maasland bijzonder bezwaarlijk wordt, en de daartegen overstaande, nog niet nagekomen verplichtingen opgeschort, zonder dat enig recht op schadevergoeding ontstaat. Zodra buiten iedere twijfel is dat de overmacht toestand langer dan dertig volle werkdagen zal duren, of zodra de overmacht toestand langer dan dertig volle werkdagen heeft geduurd, is ieder der partijen bevoegd de overeenkomst door middel van een tot de andere partij te richten schriftelijke verklaring te ontbinden, zonder dat enig recht op schadevergoeding ontstaat.

Artikel 11 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

De contractuele relatie tussen Glaswerken Maasland en de Klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement TONGEREN.